Robbenoord- en Dijkgatbos |
||
Copyright REactivity 2011-2012 |
||
Robbenoord- en Dijkgatbos |
||
De A7 Vanaf dinsdag 1 maart 2011 mag er 130 gereden worden om het stuk A7 tussen Wognum en Den Oever. Vanaf dat moment kun je legaal in 83 seconden het ongeveer 3 km lange stuk door het Robbenoordbos afleggen. Rijdend over de A7 zie je aan beide zijden bos en heb je geen idee over de omvang. Als je de luchtfoto’s bekijkt zie je dat het stuk bos westelijk van de A7 klein is en dat de snelweg het min of meer geamputeerd heeft; ook voor voetgangers en fietsers is er geen handige verbinding tussen beide stukken en je zult het bos uit moeten om over te kunnen steken. Je vraagt je af waarom die weg zo is aangelegd. In het Rijkswegenplan 1927 was er oorspronkelijk sprake van de aanleg van een rijksweg Amsterdam – Purmerend – Hoorn – Medemblik. Vanwege de aanleg van de Wieringermeerpolder en de Afsluitdijk is in de herziening op dit plan van 6 oktober 1930 Medemblik niet meer het eindpunt maar gaat de rijksweg via het enkele kilometers westelijker gelegen Lambertschaag lopen. Medemblik heeft nog gepoogd de rijksweg toch via die plaats te laten lopen maar omdat de route via Lamberschaag beter paste bij geplande verkaveling van de Wieringermeer werd dit het definitieve tracé. In 1937 wordt gestart met de aanleg van het gedeelte Hoorn - Lambertschaag enkelbaans en met gelijkvloerse kruispunten. In 1939 volgt het wegvak Lambertschaag – Wieringen eveneens enkelbaans en met gelijkvloerse kruispunten. Beide wegvakken worden in de eerste oorlogsjaren opgeleverd. Vervolgens duurde het bijna een halve eeuw voordat de rijksweg een volledige autoweg zou worden. In 1975 drong de provincie Friesland aan om het traject Den Oever - Hoorn als autosnelweg om te bouwen zodat er een doorgaande snelweg Leeuwarden-Amsterdam zou ontstaan. In de daarop volgende jaren is dit in gedeeltes gerealiseerd. In 1979 is het hele baanvak Wieringerwerf – Den Oever dubbelbaans. Pas in 1987 was het volledige traject Den Oever – Hoorn een volwaardige autosnelweg. Ter bescherming van de reeën (en automobilisten) is er in 2002 een wildraster geplaatst tussen het bos en de snelweg. |
||
Links: Frieseweg in 1950 - nog enkelbaans en het bos aan beide zijden is nog jong.. Rechts: tankstation aan A7 in Robbenoordbos (voorjaar 1974) |
||
Links: A7 door Robbenoordbos(1978). Er is goed te zien hoe de snelweg het bos doorsnijdt. Rechts: A7 in 1982 gezien vanaf het viaduct aan de kant van Wieringerwerf. |
||